5 TIPŮ, JAK ÚSPĚŠNĚ PRODAT NEMOVITOST

 

Při prodávání nemovitosti může každá chyba vyjít draho. Vyhněte se zbytečným přešlapům a zjistěte, jak se správně na prodej připravit, podle čeho si stanovit cenu a jak vytvořit neodolatelnou nabídku.

 

 

 

1. Prodej nemovitosti si důkladně naplánujte

Než se do prodeje nemovitosti pustíte, měli byste mít alespoň přibližnou představu o důležitých termínech a časových souvislostech. Zohledněte své osobní plány, zamyslete se, jak dlouho ještě nemovitost potřebujete využívat, a zvažte, kdy bude nejideálnější doba k jejímu nabídnutí.

Pokud nejste jediným vlastníkem, právě teď je ten správný čas na rozhovor mezi spolumajiteli. Určitě si nezapomeňte ujasnit, jaký názor máte na prodejní cenu, a stanovte si také případnou spodní hranici, pod kterou při prodeji nechcete klesnout. Vyhnete se tak tomu, že kvůli případným neshodám prodej ztroskotá.

 

2. Rozhodněte se, zda se do prodeje pustíte na vlastní pěst

Promyslete si, zda využijete služeb realitní kanceláře, a nebo se pokusíte nabídnout nemovitost sami. Makléři vám zpravidla mohou nabídnout vynikající právní servis a poměrně rozsáhlé možnosti propagace vaší nabídky. Zároveň na sebe také převezmou většinu starostí spojených s prodejem. Realitní kancelář je pro vás skvělou volbou, pokud nemáte s nabízením nemovitostí žádné zkušenosti, nechce se vám prodej aktivně řešit každý den a nebo vás tlačí čas.

Prodej svépomocí je dobrá varianta, pokud se v nemovitostech vyznáte a chcete mít celý proces pod kontrolou. V případě, že je vaší hlavní motivací ušetřit na provizi makléři, propočítejte si, kolik času budete muset do prodeje investovat, a přidejte i další náklady, například ty na právní služby, které je rozhodně vhodné při prodeji využít. Sami pak uvidíte, zda se vám vyplatí nabídnout nemovitost bez realitky.

 

3. Stanovte správnou cenu nemovitosti

Určení správné a přiměřené ceny je u nabídky nemovitosti klíčové. Realitní kanceláře mohou částku stanovit na základě svých zkušeností. Díky databázi poptávajících a větším možnostem propagace se jim dokonce často podaří nemovitost prodat výhodněji. Při prodeji svépomocí si však dejte pozor. Pokud šlápnete vedle a částku nadhodnotíte nebo podhodnotíte, počítejte s nezanedbatelnými finančními ztrátami.

Čemu se vyhnout?

Inspirovat se cenovou hladinou nemovitostí v inzerci na internetu není moc dobrý nápad. Ceny uvedené u nabídek totiž vůbec nemusí odpovídat reálné tržní hodnotě. Majitelé často mají sklon své nemovitosti nadhodnocovat. To však většinou vede k neúměrně dlouhému prodávání, kdy jsou stejně v závěru okolnostmi donuceni cenu snížit.

Nemovitosti, u kterých je finanční hodnota určena správně, se naopak v inzerci moc dlouho neohřejí. Jakékoliv závěry na základě nabídek na internetu jsou tak značně zkreslené a s největší pravděpodobností vás dovedou k určení neúměrně vysoké ceny.

Rovnou zapomeňte také na to, že nemovitost nadhodnotíte, a když se za vysokou cenu neprodá, zkusíte ji zlevnit. Můžete si tím celý prodej značně zkomplikovat. Vaše nabídka totiž vzbudí nejvíce zájmu v prvních týdnech. Pokud bude cena neúměrná, velkou část potenciálních zájemců můžete odradit. Když se pak rozhodnete jít s cenou dolů, je možné, že už váš inzerát nebudou ani vnímat.

Platí to hlavně v případech, kdy zlevňujete postupně, po menších částkách. Rozdíl v ceně je pro zájemce zanedbatelný, a tak přestávají vaše inzeráty sledovat. Dostaví se takzvaná selektivní slepota a může se stát, že potenciální kupci budou vaši nemovitost ignorovat, i když pro ně její cena začne být ve skutečnosti výhodná.

Tip: Pokud jste cenu své nemovitosti nadhodnotili a přemýšlíte o jejím snížení, udělejte to tak, aby to bylo pro případné zájemce lákavé. Zapomeňte na postupné zlevňování a rovnou běžte s cenou dolů.

Jak správně určit cenu nemovitosti?

I když chcete nemovitost prodávat svépomocí, můžete se o její hodnotě poradit s realitní kanceláří. Ta má k dispozici přesnější informace a opírá se o reálné zkušenosti, takže vám dokáže poskytnout dobrý tržní odhad a doporučit vhodnou prodejní strategii.

Tip: Nahlédnout můžete také do cenové mapy nemovitostí. Ta zrcadlí skutečné prodejní ceny podle kupních smluv na katastru. Určitě by však neměla být jediným vodítkem.

4. Připravte nemovitost na prodej

Ukažte nemovitost zájemcům v tom nejlepším světle. I když jde o velkou investici, takový nákup je často velmi emocionální záležitostí. Ukliďte proto své osobní věci a odstraňte zbytečný nábytek nebo nepořádek. Zájemci si tak budou moci lépe představit, jak nemovitost může vypadat, až si ji zařídí po svém.

Velký pozor dejte také na nepříjemné pachy. Vy sami možná zápach z cigaret nebo domácích mazlíčků necítíte, zájemci o nemovitost by je však zaregistrovat mohli.

Tip: Požádejte někoho nestranného o názor. Možná vás upozorní na detaily, kterých si vy sami nevšimnete.

5. Vytvořte neodolatelnou nabídku

Propracovaná nabídka je nyní důležitější než kdykoliv předtím, hlavně u domů, bytů a stavebních pozemků. Zpřísnily se totiž podmínky pro získání hypotéky, a tak si zájemci mnohem pečlivěji vybírají, do jaké nemovitosti své peníze investují.

Pokud spolupracujete s realitní kanceláří, většinou se můžete domluvit na nafocení nemovitosti profesionálním fotografem, a v některých případech dokonce i na natočení videoprohlídky. Inzerci pak nemusíte řešit vůbec. Kancelář by se měla o všechno postarat.

V případě, že nabídku zpracováváte sami, určitě nestačí nemovitost jen nafotit a umístit inzerát na první realitní portál, který najdete na internetu. Vytvořte si strategii, vytipujte nejlepší a nejsilnější kanály prodeje a aktivně oslovujte zájemce, kteří poptávají nemovitost, jako je ta vaše.

 

 

 

Právě jste zjistili, jaké kroky můžete podniknout, aby byl prodej vaší nemovitosti úspěšný. Zkuste je uvést do praxe sami, a nebo nás kontaktujte. Pomůžeme vám s celým procesem od odhadu ceny až po dokumentaci a právní servis.